Pääsivu |
Ajankohtaista |
Galleria |
Hallitus |
Sukututkimus |
Historia |
Hyvät
sukulaiset, arvoisa juhlaväki Mistä
me oikein olemme kotoisin? Raimo Rantanen kirjoittaa ansiokkaassa
sukututkimuksessaan, ettei ole pystynyt jäljittämään Olavi Matinpojan ja Kaisa
Erkintyttären jälkiä Korpilahden Hirvimäkeä pidemmälle. Mistä esivanhempamme
sinne ilmestyivät? Keitä heidän vanhempansa, esivanhempansa ja
esi-esivanhempansa olivat? Jäljet päättyvät vuoteen 1770, koska kirkonkirjat
ovat kadonneet. Olen
viettänyt kesää Muuratjärven rannalla Muuramessa, en siis kovinkaan kaukana
Olavin ja Kaisan kodista Korpilahden Hirvimäestä. Olen tuijotellut järvelle,
surfaillut internetissä ja leikitellyt eräällä ajatuksella: voisiko
nykyteknologia tarjota osaratkaisun arvoitukseen? Yhdysvaltalaisesta
internet-palvelusta 23andme.comista voin tilata mökilleni koeputken. DHL:n
lähettipalvelu tuo sen pihaan. Sylkäisen putkeen, palautan sen tiukkaan
suljettuna biovaarallisena pakettina, ja parin viikon mistä päin maailmaa saan
salasanat internet paveluun. Siinä kerrotaan geneettiseen analyysiin perustuen,
mistä me Olavin ja Kaisan jälkeläiset noin pitkässä juoksussa olemme kotoisin –
tämä analyysi ulottuu jopa kymmenien tuhansien vuosien taakse ja kertoo, kuinka
paljon meissä on esimerkiksi eurooppalaista ja kuinka paljon aasialaista
alkuperää. Palvelu
etsii myös henkilöitä jotka ovat geenien perusteella sukulaisiamme. Jos
esimerkiksi Yhdysvalloista sellainen löytyy, nettipalvelu syöttää meitä
nimettöminä yhteen, ja jos annamme kummatkin luvan, voimme keskustella nimillä
ja kutsua heidät vaikka seuraavaan sukukokukseen. Näin tiedossa oleva sukumme
piiri laajenee. Raimo Rantasen tutkimuksessahan Amerikkaan muuttaneita ei ollut
mahdollista tutkia, joten mahdolliseen uudistettuun laitokseen voitaisiin ottaa
geenitestillä ryyditetty uusi kierros. En
ole uskaltanut vielä tehdä testiä, sillä siinä on myös pelottavia puolia. Testissä
kerrotaan myös, mitä vaarallisia tautigeenejä kannan ja kuinka paljon
normaaliväestöä suurempi ennenaikaisen kuoleman todennäköisyys minulla on. Mutta
yhtä kaikki, teknologia on tuonut meille yhä enemmän mahdollisuuksia tietää
juuristamme ja tuo meitä yhteen ennennäkemättömällä tavalla. Perustin
kevällä serkussarjamme kesken isoäitini isän Robert Ruthin nimeä kantavan
Facebook-ryhmän. Levitin siellä joitain vanhoja valokuvia ja keskustelimme
aiheesta. Ilmeni, että monet kaipasivat lisää tietoa suvun historiasta ja
perinteestä ja merkkihenkilöistä. Keitä esivanhempamme oikeastaan ovatkaan?
Ilmeni, että Facebook oli aika hyvä tapa välittää tietoa myös suvun kesken.
Voisin varmaan sanoa tämän, vaikka en olisikaan vuorovaikutteisen median
ammattilainen. Taitaa olla niin, että osa täälläkin olijoista tuli paikalle
ainakin osittain tuosta ryhmästä saadun tiedon kautta. Teknologia
siis auttaa ja yhdistää. Mutta samalla se erkaannuttaa meitä toisistamme.
Työstä on tullut puurtamista digitatalisten päätelaitteiden kanssa. Tiedämme
yhä enemmän yhä vähemmästä, ja tuijotamme koneita vuorokaudet läpensä. Elämme
maailmassa jossa yksinäisyyttä on enemmän kuin ehkä koskaan aiemmin. Työt
eivät enää ole fyysistä kontaktia vaativia ryhmätöitä. Joillakin vapaa-aikakin
on siirtynyt digitaaliseksi. Sosiaalisten kontaktien luomiseen on nähtävä
erityisesti vaivaa. Uskon,
että sukuun kohdistuva kiinnostus kertoo osaltaan siitä, että ihmiset
oivaltavat tämän. Kuulemma noin 200 000 ihmistä tutkii sukua tieteellisenä
harrastuksena. Arvostan suuresti esimerkiksi sitä työtä, jota Raimo Rantanen on
tehnyt Olavi Matinpojan ja Kaisa Erkintyttären suvun vaiheiden
kartoittamiseksi. On tärkeää, että meillä on tälläinen tanakka faktapohja johon
nojata. Minusta
tuntuu, että suurten ikäluokkien väistyessä etsitään myös uusia tapoja, joilla
osallistua suvun yhteisen tarinan eteenpäin viemiseen. Mitä me loput viitisen
miljoonaa suomalaista voimme tehdä? Miten voimme osallistua suvun perinteiden
ja eteenpäin vientiin ja tutkimiseen? Muutama
viikko sitten kävimme vierailulla jo edesmenneen isoäitini Eeva Vuorisen
sisarusten Hilkka ja Sirkka Routin luona. Heidän
isänsä oli jyväskyläläinen kauppias Robert Ruth, joka puolestaan oli Olavin ja
Kaisan toiseksi nurimman tyttären Marian jälkeläisiä, syntynyt Jämsässä 1854.
Robert Ruth perusti nimeään kantavan tukkukaupan ja leipomon, joka vieläkin
harjoittaa ravintolatoimintaa ja autokauppaa ja on sitä kautta yksi
Keski-Suomen vanhimpia yrityksiä, pian 130-vuotias. Raimo Rantanen ehkä osaa
vastata tähän arveluuni paremmin, mutta luulen, että tuon aikakauden
sukulaisistamme Robert Ruth oli sikäli poikkeuksellinen hahmo, että hän
harjoitti toimintaa jota nykyään kutsuttaisiin ehkä globaaliksi
kasvuyrittäjyydeksi ja menestykin siinä varsin hyvin. Ruthin
tyttäret, 1916 syntynet pirteät neidit lähestyvät siis sadan vuoden ikää mutta
asuvat vielä varsin hyväkuntoisina kotonaan, vierekkäisissä rivitaloasunnoissa.
Olin pyytänyt saada tulla tervehdyskäynnille, koska halusin esitellä heille
vaimoni ja kaksivuotiaan tyttäreni Elsan. Samalla
olin kyllä salaa varsin kiinnostunut heidän tarinoistaan. Toimittajana ja
kirjojakin kirjoittaneena tiedän että mikään ei ole antoisampaa kuin
hyvämuistisen tervaskannon kanssa jutteleminen. Parituntinen
olikin muistojen ja tarinoiden ilotulitusta. Kyselimme heidän elämästään
1920-30-ja-40-luvun Jyväskylässä ja isoäitini isän Robert Ruthin
kauppiaskodissa Jyväskylän Yliopistonkadun ja Kilpisenkadun kulmassa. Oli
tavattoman kiinnostavaa kuulla, millaista elämä nuorten tyttöjen silmin liki
sata vuotta sitten oli. ”Me elimme kuin paratiisissa. Ei ollut minkäänlaisia
murheita, ja ajattelimme, että niin kestää aina ja ikuisesti”, Hilkka Routti
sanoi. Elämä varsin vauraan kauppiaskodin porttien suojassa oli suojattua ja
turvallista. Kauppiastalon pihapiirin sisällä elettiin omassa suljetussa
maailmassaan eläimineen, palvelusväkineen. Kodin hyvinvoinnista huolehtivat myös sisäköt,
jotka olivat tytöille kuin sisaruksia. - Bertta, Miina, Kerttu - kaikki
muistettiin nimeltä. ”Kun he menivät naimisiin, oli kuin sisar olisi pois
lähtenyt,” Hilkka Routti muisteli. ”Emme
olisi saaneet mennä kadulle ollenkaan, mutta kuitenkin menimme”, Sirkka Routti
muistelee elämää 20-luvun alussa, jolloin he olivat alle 10-vuotiaita.
Toisaalta lapset eivät ilmiselvästi olleet mitään yhteiskunnan ylimpiä
kruunuja. Kun ohi kulki rouva Fredrikson, jyväskyläläisen hattutehtailijan
vanha rouva, näky oli Sirkka Routin mukaan ”kuin kuningatar olisi ohi kulkenut,
niiasimme niin syvään kuin osasimme”. Hilkka
Routti kertoi pyynnöstäni myös liikemieskodin tavoista. Harvinainen herkkuhetki
oli kun isä Robert paistoi liikehuoneistossa hiilillä perunoita, niitä syötiin
voin kanssa. Kauppias Ruth oli itseoppinut urkuri, jolla oli tapana ennen
ateriaa laulattaa perheellä virsi. ”Isä kun tuli syömään, oli harmooni, joka
nyt on kristillisellä opistolla, isä meni soittamaan joka aterialla jonkun
virren ja lauloikin.” Sunnuntaisin hän vei koko perheen kaupunginkirkkoon
etupenkkiin. Hän oli, ehkä ajan tavan mukaan turvallinen mutta myös ankara
persoona ”Isän ei tarvinnut sanoa mitään, hän vain vilkaisi”, Hilkka Routti
sanoi. Erityisen
mieleenjäävää oli Hilkka ja Sirkka Routin kuvaus kauppiasperheen ja työntekijöiden
suhteesta: ”Se ei ollut sellaista kuin nykyään, että työntekijä vain tekee
työnsä, vaan siinä oli se yhteys. Hyvin voimakas tunneside puolin ja toisin.” ”Tapaninpäivänä
tarjottiin koko henkilökunnalle jouluruoat. Se kuului meidän
Jouluun että kaikki kutsuttiin. Olipa syntymäpäivät tai mitkä tahansa.” Hilkka
Routti sanoi. Miksi
puhun 90 vuoden takaisista isoäitini perheen lapsuuden kokemuksista, jotka
tunnen vain kertomusten kautta? Olen näitä tarinoita omalta isoäidiltänikin
hänen elinaikanaan kuullut, mutta eivät ne ole muuttuneet omiksi muistoikseni. Mutta
se ei olekaan tärkeää, kuka asiat on alun perin kokenut. Minusta olisi tärkeää,
että juuri tällaista sukuhistoriaa välitettäisiin sukupolvelta toisella; että
vanhemmat ihmiset kertoisivat miten ennen oli. Ne muuttuvat tavallaan suvun
yhteisiksi tarinoiksi. Aikanaan kerron ne omalla tyttärelleni. Tällaisia
tarinoita ei saa edes museoista, niin eläviä ja vaikuttavia ne ovat kun ne
tulevat vanhan ihmisen suusta. Historia
on jonkinlaista aaltoliikettä, ja meillä on taipumus mennä ääripäästä toiseen.
Ihmisluonne on sellainen. Se, mikä hetki sitten oli arvokasta, on seuraavassa
sukupolvessa yhtäkkiä unohdettua tai jopa pilkattua. Ja siitä syntyvät pahimmat
virheet. Minusta
tuntuu, että kaksostytöt HIikka ja Sirkka Routti kuvasivat sellaisia
nuoruutensa arvoja ja välittämistä, jotka Suomessa ja Euroopassakin juuri nyt
tarvittaisiin. Sellaisia, joita kaivataan ja etsitään, mutta joista ei oikein
edes tiedetä missä ne ovat. Luemme uutisista, kuinka suurten yritysten johtajat
käyttävät asemaansa hyväkseen saadakseen itselleen ansiottomia etuja ja
irtisanovat samalla työntekijöitään. Harvoin saamme lukea sellaisista Hilkan ja
Sirkan kuvaamista yritysjohtajista, joissa huomioivat jokaisen työntekijänsä syntymäpäivän
tai kutsutaan koko henkilöstö tapaninpäivänä syömään. Yhä vähemmän on sellaisia
yrityksiä, joissa palvelussuhteet ovat elinikäisiä. Harvoin yritystä kuvataan
tällä tavoin perheenoomaiseksi. Harvoinpa kuulemme yritysjohtajasta, jolla on
tällainen uskonnollinen vakaumus, ja joka kytkee sen osaksi liiketoimintansa
arvoja. Robert Ruthin säilyneessä kirjastossa on runsaasti uskonnollista ja
eettistä kirjallisuutta, jota hän on lukenut alleviivaten. En
tietenkään halua ihannoida aikaa joka oli monin tavoin puutteellista ja
vaikeaa; osin työntekijöistä ja omasta väestä pidettiin huolta varmasti
olosuhteiden pakosta. Ei ollut sosiaaliturvajärjestelmää, eläkkeitä eikä
työttömyysturvaa. Yrittäjänä tiedän, että hieman nykyistä pienempi painolasti
pakollisia sosiaalisia velvollisuuksia myös varmaankin helpotti
työllistämisessä alkuun pääsemistä. Suku ja perhe olivat ihmisten pääasiallinen
tukiverkosto. Jos koti oli hyvinvoiva, sen porttien suojissa – Hilkka ja Sirkka
Routin tapauksessa varsin konkrettisestikin – voitiin elää aika suojattua
elämää. Mutta
olisiko niin, että oma aikamme ei olisikaan hirveän kaukana siitä ajasta, jossa
suurin osa sukumme historiasta on elänyt? Vastuu hyvinvoinnista onkin
perheella, suvulla ja lähipiirillä. Olemme
jo kolme vuotta seuranneet talousjärjestelmän ja valtioiden velkaantumisen
ympärille kietoutuvaa kriisiä. Yhtäkkiä valtiot näyttävätkin olevan monessa
maassa konkurssikypsiä. Hyvinvointijärjestelmät maksetaan velalla, joka on
tulevien sukupolvien hyvinvoinnista pois. Osittain näin on siksi, että pankkien
aiheuttamat monimutkaiset velkainstrumentit ovat aiheuttaneet pysyvältä
vaikuttavan epäluottamuksen myös valtioiden kykyyn selvitä veloistaan. Olipa
syy mikä hyvänsä, vaikuttaa siltä, että olemme menossa kohti askelta ohuempia
hyvinvointijärjestelmiä ja suurempaa yksilöiden ja perheiden vastuuta. Voisiko
olla, että kiinnostus sukuun kumpuaa osittain tästä samasta kriisistä? Kun
valtio ei enää turvaa elämäämme samalla tavallamme kehdosta hautaan kuin
sodanjälkeisinä vuosina opimme luottamaan, käännymme sen instituution puoleen,
joka vuosituhansien halki on sulkenyt meidät syliinsä: oma perhe ja suku. Helsingin
Sanomien kolumnisti kuvaili tätä ilmiötä jo pari vuotta sitten hieman
ironisesti tähän tapaan: ”Lama laskeutuu koteihin. Sukututkimuksen suosio nousee,
joukkopako luterilaisesta kirkosta laantuu, hiljaisissa kodeissa räntäsateen
keskellä syödään Fazerin sinistä ja luetaan vanhoja aikakauslehtiä.” No, kolumnisti hieman kärjisti, niin kuin meillä toimittajilla
on tapana, mutta monessa mielessäni hän oli mielestäni oikeassa. Suku ja perhe
on turvapaikka keskella melskeistä maailmaa. Eikö
tietynlaisesta juurien hakemisesta ole muutenkin merkkejä? Ajatellaanpa
vaikkapa mökkikulttuuria. Eikö sen valtava suosio kerro muustakin kuin vain
siitä, että sateessa grillaaminen olisi erityisen hauskaa? Kesät ja mökkeily
ovatkin varmaan yksi tavallisimmista tavoista, joilla sukuyhteyksiä edelleen
ylläpidetään. Suomi kaupungistui yhtenä viimeisistä maista Länsi-Euroopassa. Se
on merkinnyt sitä, että monelle kaupunkiin muuttaneille on jäänyt kotitaloja ja
-tiloja maalle. Näitä juuria lähdetään sitten verestämään hoitamaan järvisen
Suomen niemiin ja saarelmiin. Upotamme näihin tukikohtiin valtavat määrät aikaa
ja rahaa ja vaivaa. Mökit ovat kuin pieniä kartanoita tai sukutiloja, omia
itsellisiä valtakuntia. Elämme kuukauden aikana vuodessa ikään kuin toisen
elämän, jonka aikana perhe ja suku ovat taas tärkeitä. Pidämme huolta
toisistamme, laitamme ruokaa. Kutsumme
sukulaisia kylään, kaasugrilli tuo kotilieden lämpöä. Mökillä
imitoimme niitä töitä, joita sata vuotta sitten miltei kaikki Olavin ja Kaisan
jälkeläiset tekivät elääkseen. Pilkomme puita kirveellä, sahaamme
moottorisahalla, tyhjennämme huussin, kalastamme mudan makuisia lahnoja, jne.
Kutsumme näitä harrastuksiksi, mutta mielestäni niillä on myös tärkeä
identiteettiin liittyvä merkitys. Ne kertovat itsenäisyydestä, vauraudesta ja
oman tilan hallinnasta. Vaikeina aikoina on aina jäänyt eloon se, jolla on
maata. Ja vaikkei nykymaailmassa kyse olisikaan konkreettisesti
eloonjäämisestä, yhä monimutkaisemmaksi käyvässä maailmassa on tärkeää, että
voimme kiinnittyä johonkin konkreettiseen, joka kestää esimerkiksi euron
romahduksen tai subprime-johdannaisten aiheuttaman valtiontalouden kriisin. Olen
tarkkaillut omaa elämääni tästä näkökulmasta hieman hyvittuneena. Juurten
etsiminen kanavoituu minulla kasvien viljelyyn pienellä kaistaleella
espoolaiskotimme pihalla. Ostin tomaatintaimen. Koska kesäloma tuli projektin
väliin, kuljetin tomaatintaimen kaupunkikodistamme Espoosta mökille Muurameen
auton takapenkillä. Tiistaina lähdemme takaisin Helsinkiin. Tähän mennessä
kypsäksi asti on tullut neljä kirsikkatomaattia. Loput lähiruokamme raakileet
tulevat siis matkustaneeksi kuusisataa kilometriä ja nähneeksi mukavia
maalaismaisemia. Melkoinen vaiva muutaman tomaatin tähden, eikä missään
suhteessa tomaatin hintaan, mutta kertonee siitä, kuinka tärkeitä juuret ovat. Haluaisin
vielä lopuksi palata Muuratjärven rannalle. Pohdin alussa geenitestiä ja
nykyteknologian mahdollisuuksia laajan sukuhistoriamme selvittämisessä. Tällaisesta
testistä olisi varmasti iso apu, se olisi huippumielenkiintoista, ja kenties
teenkin sen - jos uskallan. Sillä
on kuitenkin vain rajallinen merkitys. Ihmisen tärkeimmät ja elämää
muovaavimmat kokemukset syntyvät yhteydessä lähimpiin ihmisiin, perheeseen ja
sukuun. Ne ova myös kiinnittyneitä paikkaan. Tämä
on oivallettu lauluissa ja runoudessa. Niissä paikka ja suku kiinnittyvät
toisiinsa. ”Vanha
Korpilahti” Hartain
äänin soivat kellot kylät
pienet siunaten On
kuin jostain vielä kuuluis kaiku
isäin askelten (Vilho
Rantanen) Tai Keski-Suomen
kotiseutulaulu Täällä
on naapuri heimoni verta, täällä on ystävä voittamaton. Tänne,
ah, tänne on kaipaus kerta; täällä on kaikki mi kallista on! (Martti Korpilahti) Naapuri
on samaa heimoa kuin me, isän askeleet kuuluvat kylän raitilla. Kaipaus
paikkaan ja sukuun kytkeytyvät erottamattomasti yhteen. Juuret eivät ole vain
abstrakti käsite, vaan ne kasvavat konkreettisesti jossain paikassa. Mutta
onko tällaisella puheella mitään arvoa nykymaailmassa, jossa ihmiset liikkuvat
suihkukoneen nopeudella ympäri maailmaa työn ja toimeentulon perässä? Tässä
käännyn meidän kaikkien aikuisten puoleen, jotka kannamme mukanamme vuosikymmenien-
ja satojen muistitietoa, tapoja ja perintöä. Me emme tiedä, millaiseksi maailma
muuttuu ja mihin Olavi Matinpojan ja Kaisa Erkintyttären jälkeläiset
kiinnittyvät ja juurtuvat. Mutta ellemme me pidä suvun ja perheen historia
elävänä ja välitä sitä sukupolvien yli joka päivä, kukaan muukaan ei sitä tee. Kun
lapsena ajoimme mökille, kesän merkki oli se kun järvi pilkisti puiden lomasta.
Hyppäsimme ulos autosta, riisuimme kengät ja juoksimme nurmikkolle ja rantaan.
Jalkapohjamme koskettivat sitä maata josta olimme kotosin. Suku olivat ne
ihmiset jotka olivat välittömästi läsnä: isovanhemmat ja serkukset, jotka
olivat valmiit kokoontumaan yhteen ja antamaan toisilleen aikaa, elämään
yhdessä ja vähän sietämäänkin toisiaan. Näiden hetkien merkitys ei vähene. Siellä,
missä niitä annetaan, ovat meidän juuremme ja meidän sukumme. |