Pääsivu
Ajankohtaista
Galleria
Hallitus
Sukututkimus
Historia

Hyvät sukujuhlan osanottajat, hyvät sukulaiset

Tällaisten tilaisuuksien peruslaatuun kuuluu katsella historian suuria kaaria. Meillä on tänään hyviä syitä ajatella, että Suomi on yksi maailman moniarvoisimmista yhteiskunnista. Meillä ei ole poliittista väkivaltaa, ei mielipidevainoja, vangitsemisia tai oikeudenkäyntejä. Eikä terrorismia. Sodan jälkeisen Suomen hallituksessa ovat istuneet niin vasemmistolaiset kuin oikeistopuolueetkin. Lamasta huolimatta me puhumme perustellusti suomalaisesta talouden menestystarinasta. Suomalaisessa yhteiskunnassa vallitsee myös kansainvälisessä katsannossa melko kohtuullinen tasa-arvo. Yhteiskuntien kehittyneisyyttä mitataan erilaisin mittarein. Muuan keskeinen väline on Sen-indeksi, joka ottaa huomioon toisaalta maan bruttokansantuotteen ja toisaalta sen jakautumisen kansalaisten kesken, ns. sosiaalisen tasa-arvon. Tällä mittarilla kaikki Pohjoismaat ovat maailman huipulla, kun esimerkiksi Yhdysvallat, joka on toisena Norjan jälkeen bruttokansantuotteella per capita mitattuna, putoaa kauas eurooppalaisten maiden taakse, kun otetaan huomioon myös varallisuuden jakautuminen.

Miten tähän on päästy? Yksi keskeinen tekijä on se, että suomalainen yhteiskunta on useamman eetoksen yhteispeliä. Eetoshan tarkoittaa sellaisia pitkäjännitteisiä henkisiä pyrkimyksiä, jotka ohjaavat ihmisiä heidän käytännön teoissaan ja toimissaan. Suomalaisessa yhteiskunnassa on vaikuttanut kolme keskeistä eetosta: kapitalismin henki, sosialismin utopia ja vapaan talonpojan idea. Kapitalismin henkeä on viljellyt erityisesti yrittäjäväestö ns. porvaristo, sosialismin utopiaa työväestö, työväenluokka ja vapaan talonpojan ideaa talonpoikaisväestö. Mikään näistä suurista henkisistä voimista ei ole syntynyt Korpilahdella, eikä edes Suomessa, mutta suomalainen yhteiskunta, sellaisena kuin me sen tänään tunnemme, on näiden voimien tekoa. Vuosikymmenien ajan suomalaisen yhteiskunnan kehityksen pohjana on ollut erilaisten väestöryhmien järjestelmällinen ja pitkäjännitteinen edunvalvonta. Se on luonut kaikkia koskettavia sosiaalisia oikeuksia, suomalaisen hyvinvointivaltion.  Ei vain kilpailukykyistä taloutta vaan myös kohtalaisen hyvän yhteiskunnan.

Toki tällä suomalaisen yhteiskunnan suurella kertomuksella on toisenlaisiakin ulottuvuuksia. Talouden kehitys on merkinnyt paikkakuntien autioitumista ja elinvoimaisten elämänmuotojen katoamista. Tätä ei Korpilahdella tarvitse kaukaa hakea. Nykyisessä Suomessa horjuvat perinteiset teollisuuspaikkakunnat. Se mikä meistä näyttää nyt suurelta linjalta tai edistykseltä on monien yksilöhistorioiden tasolla ollut surullista ja joskus peräti traagistakin. Eikä suomalaisen yhteiskunnan henki, suurten eetosten yhteispeli, ole muodostunut saumattomasti eikä vailla dramatiikkaa. Valotan tässä esityksessäni tätä suomalaisen yhteiskunnan rakentumista yhden sukumme edustajan, kansanedustaja Kalle Lepolan näkökulmasta.

Kalle oli syntynyt Lepolan torpan vanhimpana poikana vuonna 1888. Kaikkiaan Lepolan papalle ja mummulle (Kaarle Lepotöyrylle ja Jalmiina Lakkilalle) syntyi viisi poikaa ja kaksi tyttöä. Kalle on minun äitini setä, meidän pappa eli Karisjärven Vihtori oli hänen nuorempi veljensä. Eevertti, joka oli iältään Vihtorin ja Kallen välissä, oli pitkään Korpilahden kunnan keskeisiä kunnallispoliitikkoja. Myös Vihtori toimi kunnallispolitiikassa ja mm. lastenvalvojan tehtävissä. Eevertti sai vanhoilla päivillään pitäjänneuvoksen aika harvinaisen arvonimenkin. Hän on kirjoittanut Kallesta myös lyhyen elämäkerran joka löytyy Jyväskylän maakunta-arkiston Kalle Lepolan arkistosta. Kallella on myös oma mappi Valpon arkistossa.

Tullessaan kansanedustajaksi vuoden 1917 vaaleissa Kalle oli vielä varsin nuori mies, alle kolmenkymmenen. Siihen aikaan äänestettiin puoluelistoittain ja puolueäänestyksessä Kalle oli saanut toiseksi eniten ääniä Hämeen Pohjoisessa vaalipiirissä. Hän oli ehtinyt olla organisoimassa työväen järjestöjä ja osuuskauppaliikettä, kierrellyt puhujana ja tullut tunnetuksi. Itse asiassa Kalle oli aloittanut poliittisen toiminnan heti koulusta päästyään. Kun Korpilahdelle vuonna 1905 perustettiin torppariyhdistys, oli Kalle siinä puuhamiehenä. Monta neuvottelua saatiin käydä talollisten kanssa sitä seuraavien vuosien aikana ennen kuin taksvärkkipäivä saatiin lyhennettyä siitä 12-14 tuntisesta, mitä se oli perinteisesti ollut. Kalle oli neuvottelijana näissä asioissa ja kierteli maakuntaa puhujana. Osuuskauppaa perustettaessa vuonna 1915 hän oli jo avainasemassa. Kalle Lepola oli niin ikään aktiivinen kirjoittaja Jyväskylässä ilmestyneessä Sorretun voima –lehdessä, jossa  hän käytti itseironista nimimerkkiä ”Heinosniemen Hölö”. Kansanedustajana olleessaankin Kalle toimi aktiivisesti Korpilahdella. Hänen aloitteestaan perustettiin muun muassa Heinosniemen kansakoulu.

Kun helmikuun vallankumous koitti, keräännyttiin Korpilahdellakin sitä juhlimaan yhteisvoimin. Tässä juhlassa Kalle Lepola piti räväkän puheen. kahden venäläisen matruusin välissä seisten hän oli – kuten monet suojeluskuntalaiset jälkikäteen todistivat – lausunut, että tähän saakka työväki oli vain vaatinut etuja porvaristolta, mutta tästä lähin se tulisi ottamaan vallan väkivalloin.

Tammikuussa 1918 Kalle Lepola lähti hoitamaan kansanedustajan tehtäväänsä Helsinkiin. Kun kansanvaltuuskunta otti vallan käsiinsä Helsingissä, Kallesta tehtiin maatalousasiain valtuutettu, joka kierteli Etelä-Suomessa järjestelemässä mm. kartanoiden tilanhoitoa ja koulujen rakennushankkeita. Aika arkiselta näyttää kansanvaltuuskunnan hallinnon hoito asiakirjojen valossa.

Kansalaissodan rintama kulki Korpilahden eteläpuolella ja myös Kallen Veljet Eevertti ja Vihtori lähtivät pyrkimään punaisten puolelle, kuten melkein kaikki kutsuntaikäiset miehet Heinosniemen, Veijon, Vitikkalan ja Kähön kylistä. Tarkoituksena oli päästä Sysmään. Heidät kuitenkin yllätettiin Luhangan Judisalossa eräässä torpassa. Eevertti ja kaksi muuta

pääsi pakenemaan, mutta kiireessä joku oli ottanut eteisestä Vihtorin tallukkaat ja hän jäi vangiksi. Vihtori oli suurin piirtein minun kokoiseni mies. Kun hän vapautui Tammisaaren vankileiriltä, hän painoi enää 44 kiloa. Häntä ei kuitenkaan ammuttu toisin kuin minun toinen isoisäni ja melkein kaikki Kivisen suvun miehet.

Kalle sen sijaan siirtyi yhtenä punaisten johtomiehistä jo huhtikuussa 1918 punakaartin ylipäällikön käskystä Pietariin.  Hänen tehtävänään oli valmistella tulossa olevien punapakolaisten siirtolan ja maanviljelystoiminnan aloittamista. Aluksi asiat eivät tainneet edistyä toivotulla tavalla. Kalle Lepola itse ajautui Venäjän kansalaissodan pauhuissa ensin Buihin, siitten Jekaterinburgiin ja Permiin. Hän kirjoittaa itse: ”Olenhan ollut monessa liemessä ja tullut ymmärtäneeksi niin paljon kulkurielämän surkeutta, mutta myös sen rentoa reippautta”. Jälkimmäistä epäilemättä tarvittiinkin, sillä Kalle ei vielä osannut kieltäkään eikä toimeentulon alkeitakaan ollut tiedossa. Veljilleen lähettämissään kirjeissä hän kuvaa ajautumistaan sahatyömieheksi Permissä. Sitten hän menee mukaan suomalaisten punaisten perustamaan maanviljelysyhtymään ja päätyy lopulta poliittisiin tehtäviin. Hän on mukana perustamassa Suomen kommunistista puoluetta, toimii sen keskuskomitean sihteerinä ja agitaatiokoulun johtajana.

Neuvostoliitossa Kalle ehti jo kokea yhtä ja toista. Hän oli paikalla ns. Kuusisen klubin murha-attentaatissa. Kansalaissodan jälkeen Venäjälle paenneiden punaisten tunteet kävivät kuumina. Entinen punakaartin johto saattoi viettää ylellistä elämää Pietarin parhaissa hotelleissa ja ravintoloissa, koska he olivat paetessaan vieneet mukanaan Suomen Pankin ulkomaanvaluuttaa. Rivijäsenillä ei vastaavia varoja ollut, elämä oli niukkaa ja ristiriita johtajiin nähden kärjistyi. Ns. revolveriopppositio iski 31 elokuuta 1920 Kamenno-Ostrovskij Prospekt 26 sijainneelle klubille. Kahdeksan henkeä sai surmansa, mm. SKP:n keskuskomitean jäsen Jukka Rahja ja punakomentaja Juha T. Viitasaari. Kalle Lepola, joka oli toiminut jonkin aikaa klubin puheenjohtajanakin,  haavoittui hyökkäyksessä lievästi. Muistolaattaan kirjattiin valheellisesti ”Valkosuomalaisten murhaamat”, vaikka kyseessä oli Pietariin paenneiden punakaartin pakolaisten sisäinen välienselvittely.

Vuonna 1922 Kalle Lepola tuli salateitse Suomeen. Miksi hän tänne tuli, ei selviä oikein mistään. Kuulusteluista ei ilmene, oliko hänellä poliittisia tehtäviä, vai oliko hän vain matkalla kotiin. ”Siellä hartaasti odotetaan Kalle-poikaa kotia”, kirjoittaa hän ensimmäisessä vankilakirjeessään.

Kaikki eivät kuitenkaan odottaneet. ”Täytyy ikävällä sanoa, ettei tässä kymmentuhantisessa seurakunnassamme ole ikinä syntynyt henkilöä, jonka hartioita painaisi raskaampi rikos, kuin kansanedustaja Kalle Lepolan ja katsomme olevamme velvolliset toivomaan, ettei Kalle Lepola ikinä olisi tilaisuudessa astumaan jalkaansa ainakaan kotikuntansa maankamaralle”. Näin kirjoittaa Korpilahden suojeluskunta lausunnossaan hovioikeudelle. ”Kauhulla ajattelee paikkakuntalaiset sitä päivää, jolloin tunnetusti paikkakunnan verisin valtiorikollinen, kaiken pahan alku ja juuri ja kiihottaja mahdollisesti saapuu korkealla otsalla kotipuoleensa jatkamaan entistä kirottua toimintaansa. Varjelkoon hänestä Jumala paikkakuntaa.” Lisää vielä muuan J. Hannuksela oman kirjeensä.

Oikeudenkäynnissä tuomari kysyi, oliko Kalle Lepola syyllistynyt johonkin rikokseen ja siihen ei loppujen lopuksi löytynyt muuta vastausta kuin ”kyllä se työväen johtomies oli”. 

Eikä Kalle Lepola tätä tietenkään lähtenyt kiistämään. Sen sijaan hän kiisti syyllistyneensä mihinkään rikolliseen. Puolustuspuheessaan hän lausui: ”Vallankumouksia ei tehdä rikoslain säätämässä järjestyksessä eikä poliisin lupalapulla. Ei ole työväen syy, että kapitalistinen järjestelmä jakaa ihmiset kahteen leiriin, joiden edut ja pyrkimykset ovat vastakkaiset. Tämän tietää jo lapsikin ja myöskin sen, että työväelläkin täytyy olla oikeus toimia vapautumisensa puolesta. Toimintaa työväen asian puolesta pidän itselleni työväenluokan jäsenenä kuuluvana velvollisuutena. Olenko tämän velvollisuuteni täyttänyt kelvollisesti tai kelvottomasti, siitä antakoon lausuntonsa ja tuomionsa työläiset, mutta en ole siitä velvollinen tekemään tiliä syyttäjäherroille täällä.” ”Saapas nyt nähdä, minkälaisessa kurssissa se työväenjohtomiehen toiminta noteerataan”, hän kirjoittaa vankilasta.

Kolme vuotta kuritushuonetta valtiopetoksen valmistelusta paukauttaa hovioikeus. Kansalaissodan aikainen toiminta kuuluu jo tuossa vaiheessa armahduslain piiriin, mutta Kalle Lepolaa rangaistaan hänen poliittisesta toiminnastaan Neuvostoliitossa. Korkein oikeus koventaa tuomion seitsemään vuoteen. Kalle Lepola ehtii istua kuritushuoneessa nelisen vuotta, kunnes hänet vaihdetaan vankien vaihdossa Neuvostoliitossa vangittuihin Aunuksen retkeläisiin vuonna 1926.

Vapaus-lehti kirjoittaa vankien vastaanotosta mahtipontisesti: Juhlakentällä tervehtivät 10-tuhantiset joukot valtavin hurraahuudoin tovereitamme. NKP:n Keskuskomitean jäsen tov. Bubrov tervehti saapuneita lyhyellä puheella, kohottaen eläköönhuudon Suomen vankiloissa oleville vallankumoustaistelijoille ja kaikille Suomen työtätekeville sekä Suomen Kommunistiselle puolueelle. Toveri Lepola vastasi tervehdykseen selostaen samalla Suomen vankilaoloja. Selostus otettiin vastaan pitkäaikaisin suosionosoituksin. tov. Bubnov tämän jälkeen luovutti tovereille punaisen lipun merkiksi Neuvostoliiton ja Suomen kommunistisen puolueen taisteluveljeydestä ja Neuvostoliiton sekä Suomen työtätekevien taistelun yhteisyydestä. Tämän jälkeen oli suuret sotilaskilpailut ja näytökset, joita vankiluolista vapautuneet toverit innostuneina seurasivat.”

Kalle kirjoittaa Neuvostoliiton puolella monenlaisia poliittisia juttuja lehtiin. ”Neljä vuotta valkoisen Suomen vankilassa” kirjoituksessa hän kertoo kuulusteluistaan. Hänet pidätettiin pian rajan ylittämisen jälkeen Kämärän talossa. ”Talon tuvassa nuo vekaleet yrittivät minua ”kuulustella” paukut käsissään ja tappamisuhkaukset huulillaan. … Tuollainen oli ensimmäinen kappale valkoisen Suomen valtiomuotoa, johon tutustuin. Seuraavan kerran sain katsella suojeluskuntalaisia ulkopuolella virantoimituksen saman vuoden Tapaninpäivänä Karjaan asemalla. Täällä näin, miten miespuolisten suojeluskuntalaisten ohella lotatkin rypivät rapakoissa…. Ajatuksissani ihmettelin, miten moninaisin menoin senkin Kristusvainaan syntymää tässä vallkoisten maassa vietetään. Huomaamattani tarkastelin omaakin jouluasuani. Minulle näet niitattiin joulupäivänä muutama kilo rautaa ja kettinkiä sääriini, jota sain hilata ja kilistellä joulun kunniaksi. Ja tuossa köyhän kansan varoilla rypivät lotat pussihousuisine seuralaisineen – tietysti joulun kunniaksi hekin. Kintut kohti korkeuksia juhlivat hekin jumalan pojan syntymistä.”

Kallen toiminnasta Neuvostoliitossa tulee jonkin verran tietoja ja veljille jokin kirjekin. Niissä Kalle kirjoittaa kunnon neuvostokansalaisen tapaan: ”Se on todella mukava tämä elämä ja maailman kulku. Toinen maailma on ihan rappiolla. Miljoonia työttömiä kapitalismin maailmassa. Tehtaita ja kouluja suljetaan. Meillä ei ole työttömyyttä, mutta suuri pula työvoimasta. Avataan kouluja. Kaikkien työläisten alkeiskoulutus ja teknillinen koulutus taattu”. Sitten Kalle kehuskelee traktorien ja leikkuupuimureiden tuotannolla. 

Kovin jyrkästi kahtia jakautui siis Kallen maailma. Mutta niin jakautui myös suomalainen yhteiskunta. Työväenluokalla oli oma elämänmuotonsa ja oma todellisuutensa: puolueet, urheilujärjestöt, osuuskauppaliikkeet, sivistysjärjestöt, työväentalot. Tutkijat puhuvat työväenliikkeen leirisukupolvesta. Hyvä ja paha eivät kuitenkaan maailmassa näin yksinkertaisesti ole järjestettävissä. Yhdessä vankilakirjeessään Kallekin epäilee. Hän kirjoittaa: ”Näin uuden työväenyhdistyksen talonne kuvan. Kuvasta se näytti niin vankilalta. Mahtaako se vapauden linna ollakaan.” Neuvostoliiton todellisuuskaan ei ollut niin yksiselitteinen kuin Kalle lyhyessä kirjeessään antaa ymmärtää. Vaikka teollisuustuotanto kasvoi, neuvostoyhteiskunnassa oli paljon hallitsematonta ja kaoottista. Ukrainassa oli suorastaan nälänhätä. Vaikka monet nousivat johtajiksi ja insinööreiksi, kahden ensimmäisen viisivuotissuunnitelman aikana tavallisten työntekijöiden reaalipalkat suorastaan laskivat. Ja sitten oli kaikkialle ulottuva pelko. Stalinin terrori kävi yhä arvaamattomammaksi. Ensin oli hyökätty vain poliittisten vastustajien kimppuun, mutta kollektivisoinnin vaiheeksi kulakiksi pääsemiseen riitti, että omisti yhden lehmän. Toinen toisensa jälkeen vallankumouksen johtajat ja puolueen aktiivitkin joutuivat vangituiksi ja sortuivat kuolemantuomioiden ja vankileirien pimeyteen. Vuosi 1937 iski erityisesti kommunisteihin. Vanhan neuvostovitsin mukaan Moskovassa koputetaan oveen keskellä yötä vuonna 1937 ja sisältä huudetaan vastaan. ”Ei tänne toverit. Kommunistit asuvat seuraavassa kerroksessa”. Niin Kalle Lepolallekin kävi, hänet pidätettiin vuonna 1937. Valtiollilsen poliisin viimeinen tieto Kalle Lepolasta tulee Suomessa sodan viimeisenä päivänä vakoojana teloitetun Kerttu Nuortevan kuulustelupöytäkirjasta: Kalle Lepola kidutettiin kuoliaaksi vankileirillä Neuvostoliitossa vuonna 1938.

Mitä me sitten opimme tästä Korpilahden historian suurimman syntisen marttyyritarinasta? Palataan alkuun. Suomalaisen yhteiskunnan voima on kolmen suuren eetoksen yhteispelissä, ei sovittamattomien vastakohtien välillä käytävässä valtataistelussa. Tältä pohjalta tasa-arvoisimpia yhteiskuntia ovat pohjoismaat, joissa kaikki yhteiskuntaluokat ovat voimakkaita. Mutta riittävätkö nämä entiset eetokset nykyisen maailman haasteisiin vastaamiseksi, on tämän nuoren vuosisadan suuri kysymys.